Mot Belize

Satte oss somsagt på bussen kl 5, började inte rulla förns kl 6. efter cirkus 200 meter börjar bussen puttra och dör...
Otur tänkte vi men brydde oss inte speciellt mkt, jaja efter lite om och men fick de igång maskinerna igen och vi kunde börja rulla ut ur Mexico. Åkte i kanske 2,5 timme innan vi stannade vid ett liten hydda mitt ute i ingenstans, köpte kaffe, kakor och chips till frukost, in i bussen igen och drog vidare.

Åkte några timmar till, stannade i nån stad vid något McDonald's köpte varsin McBurrito he he. packade över alla grejer i en annan buss, åkte vidare mot gränsen till Belize, gick igenom gränskontrollen på typ 2 min. kändes skönt. dock så sägs det att den ska vara den enklaste av alla vi ska gå igenom.
Ännu mer bussåkande till Belize City, chilla i hamnen lite, hoppa på en båt. fick åka i cirka 40 minuter (stora vågor = ont i rumpan) till ön Caye Caulker. kom fram runt kl 6, gapade konstant för att att det är så himla vackert här, känns typ som man går runt på en filminspelning eller något. Gick iallafall ut och åt middag på en liten resturang med två tjejer från gruppen som heter Jenny och Isa. Åt så himla god mat, de är typ frukt i allt här och allt är så himla gott!
Det var tänkt att vi skulle sätta oss på en bar men det var söndag och de som bor här stänger när de blir uttråkade och det inte är så mkt folk, så allt va stängt så det blev sängen och en tidig kväll för oss.

#juliatarvid
jessica var ute och kollade på soluppgången medan jag tog lite sovmorgon, 07 kanske. jag och ann, vår room mate.
extramorsa, hon e fejn.
jessica och jag gick och käka frukost, bacon o dä, på nåt litet frukostställe. finns la en miljon. drack kaffe och tjuvlyssnade på amerikaner. var mulet så hade ingen brådska.
gick sedan bort till The split där dom anordnat en liten strand (finns typ ingen vettig naturlig). ligger precis vid en restaurang/bar med servering i vatten så då blev det ju en 10.30-drink med isa och jenny.
sen sprack det upp och då kickade solgalningsmentaliteten in kan man säga =)
har ALDRIG bränt mig på det sättet. mådde skit hela kvällen, men det kommer vi till sen. dagen var asfet innan man märkte hur kräftig man var. agerade barnvakt åt livets sötaste tvååring. schyst leksakshäst hade han med som jag fick låna.
badade, lyssnade på musik, lunchade, lyssnade på lite rastamän med ett antal sköna substanser i ådrorna.
vad mer önska.
sedan hem och inse the seriousness of the solbränd situation. ok att bli röd men att må så förbannat skit. frös och brann upp på samma gång.
då var livet lite mörkt för oss båda. fint dock, att vi verkligen gör allt tillsammans. you burn, i burn.

hängde med ett gäng ut och käka iaf, peta i oss lite. bort till lazy lizard sen, baren vid the split, där typ alla vi åker med hängde. blev en eller två capirinias, sofia stavning på den?, och softade.
för det mesta slutar det med att jag och jessica ends up med christian på något vänster. satt kvar sist av alla vi tre, jag som inte hittade lämplig sittplats satte mig och lutade mig mot en palm ist, when in karibien. skrattade mycket åt tanken att ge en sköldpadda en lavett och säga "skärp till dig, skalman".
ungefär den nivån det var på.
knallade hem längs vattnet och went straight to bed.
vill inte åka härifrån. inte haft bh eller skor på 2 dygn, säger det mesta. är typ en blandning mellan new orleans, jamaica och hawaii här tänker jag mig. inga bilar är tillåtna, alla går, cyklar eller åker såna fula golfbilar typ. alla gator är typ sand.

har en dag härifrån till att skriva om, eller det gjorde ju jessica föut kanske ja FATTA VI SIMMADE MED HAJAR OCH KLAPPADE DOM. åker till guatemala imorn.
några bilder, tar sån freaking tid.
HEJS

Sista dagen i Playa Del Carmen

Vi gick upp vid halv 6 hugget, småsprang ner till stranden för att se soluppgången! Såg ut typ såhär..

Efter det gick vi till ett litet café och åt asgod frukost bestånde av varsin latte och en croissant.
Sen upp till hotellet svira om till plaska i havet outfit, ner till havet, lägga oss vid ett hotell med asnice service, chilla i solen, äta nachos och guacamole till lunch, solen gick i moln och vi fick lite regn på oss, härda i hopp om att solen skulle komma tillbaka, gav upp efter sisådär två timmar, gick o drack kaffe ist.
Fick tipset/blev medtvingade av Christian att dricka till kl.5 nästa dag så att vi kunde sova gott på bussen mot Belize som skulle avgå.
Sagt och gjort vi gick hem till hotellet drog i oss några öl och pina coladas, sen ner på turistgatan för o äta middag. Hittade sedan en amerikansk bar som hette "Beer Bucket" den va proppfull med proppfulla amerikaner och kanadensare. Extremt roliga att prata med, här är ett litet smakprov.
Iallafall vid 12 hugget blev det lite för mycket för Christian som skulle hålla igång till 5, så jag o julia va riktiga kvinnodamer och följde honom hem till hotellet. La oss i sängen o slockna direkt, kl 5 nästa morgon satte vi oss på bussen mot Belize, men det får bli ett annat inlägg.

Caye Caulker

sry för dålig uppdatering men vi har varit ute på en liten reggea ö sen i söndags och har haft fullt upp med att gå runt o ba njuta av dehär,
nu ska vi åka ut med en båt och snorkla världens nästa största barriärrev ligger tydligen här! hade jag ingen aning om! Men nu ska jag gå o få upp min kära white giant hörs senare!

dag 4 - del 2

gick till ICA Maxis motsvarighet här i Playa del Carmen, köpte förnödheter; rakhyvel, vatten och färdigskivad ost.
gick sedan till stranden och åt lunch. dvs osten=)
supertjusigt måste man ändå säga, fan älskar stranden här. har hängt upp oss lite grann på Instagram (en "app" på mobilen, mamma) så tog massamassa kort.
var mycket nöjda med tillvaron.

efter det gick vi upp till huvudgatan. gick runt där, jessica köpte en väska och jag ett armband (som är borta nu..).
åt middag sen på bästa restaurangen!! vår waitor var exakt som han i lady och lufsen, när det kom fram en hund till vårt bord han ba "VIKTOR!!!!!! tjena!" typ.
gillade han.
sen fick vi en ny och han, + alla andra bar alla drycker på huvudet.
ja. oklart varför. mycket rolig sak var att han efter vi ätit klart bar in en kaffekopp med händerna över mitt huvud och ba "black coffee senorita". då blev man väldigt glad i hågen MEN SEN TAPPADE HAN KOPPEN jag ba WAAAAAAAAAAAAAAOOOOOOOOOOOWAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.
men det var ett lur. han höll fast koppen, som var tom, med skeden.
kul kille.
efteråt tyckte vi att min reaktion var dum, herregud, han var kung på att bära grejer. på huvet och allt möjligt, så tappar han en kaffekopp när han bär den i händerna?? genomskinligt.
men det är lätt att va efterklok.

åt jättegod mat men vet inte vad det var:) typ två oliak grupper amerikaner kom fram och ba hey ladies what ya eating, is it good. - don't know and yes!

fick ett sånt hysteriskt skrattanfall som pågick i 2-3 timmar.
sen gick vi liten runda i stan till, fick chock när vi hitta en levande lejonunge på gatan??? på ett bord som man fick betala för att ta kort på. stod helt fastfrusen.
så himla fin och så jävla hemskt. betalade inte en riksdal för det kan jag meddela.
sen gå vi en tigerunge med och ba va i helvete. aja sen hem. hejade lite på folk från gruppen och frågade lite om utflykten till underverket. spridda åsikter i skalan det var så jävla tråkigt - det var så jävla häftigt.

sen sooooooooooooov vi skönaste natten på ett tag.
riktigt fet dag på alla sätt.

OM MEXICO & PLAYA DEL CARMEN:
förvånansvärt grönt, förvånansvärt fördomsbekräftande (gäng män med sombreros och trumpeter som går runt bland restauranger och trubadurerar, corona-reklam överallt, salsa & chips ist för bröd när man ska käka), god mat, fina färger, korta invånare. vi gillar det massa.
väl mycket turister just på denna ort kanske, men helt ok genuin känsla ändå.

ifall ni undra!

dag 4 - so far

dag 4.
vaknade av oss själva klockan sju,
eller tror förresten att jag vaknade av att konstiga fåglar skrek, aja kände oss klara med sömn.
idag skulle vi ju till stranden!!!
sagt samt gjort.
så jäääla fint tyckte jag. jessica som var lite sjuk placerades i solstol medan jag vandrade stranden bort. blev väl en 30-40 mil. snackade med nån grabb om vart man skulle gå ut här i stan, eller han snackade och jag sa "yeah ok, yeah ok".

kom tillbaka. dega lite. jessica hängde lite sjukläpp. blåste rätt mycket och var röd flagg osv så efter en stund gick vi och åt frukost och sen hem till poolen. kurera schwenk osv.
så nu ligger jag på mammas sjal på en torr gräsmatta, lyssnar på latino-musik från baren, badar ibland, läser ibland, äter jordnötter (dom citronar sina jordnötter här, HELT OK), tar en riktig sån vilodag helt enkelt.

ikväll vet vi inte riktigt, ska keka o sånt I guess. probably ensamma eftersom majoriteten av resten är o spanar pyramider.
innan middan ska vi gå tillbaks till stranden och kolla på solnedgången är vår enda spikade aktivitet.

kunde ju haft det sämre.

dag 1-3

jessica är den mer ordningsamma av oss. det är inget jag sticker under stolen med.
det är hon som håller i rumsnyckeln om man säger så.
men är det nånting jag är ordentlig med så är det bloggande!!! och har jag sagt att alla detaljer ska finnas i denna blogg så ska dom det oxå.

dag 1.
tåga till arlanda. göra oss hemmastadda på hotellrum inne i själva arlanda. duscha, läsa elle (hatar fan o läsa elle) och softa. bestämma sig vid 03 att man nog ändå vill ha lite sömn
.. gå upp vid 04.15.
träffa resten av "gänget", haha måste hitta bättre ord för det, och ba. flyga till london.
relativt smärtfritt, spydde väl av trötthet osv men annars så!!

i london blev det väntan några timmar på försenat flyg mot Dallas.
tio timmar tog den turen. mina beeeeeeeeeeeeeeen.
framme och inte veta vad man heter av trött- och dödhet.
fatta att vi missat vårt plan. (antar att det nån gång hunnit bli dag 2 också). gå mellan american airlines och british airways, utan att överdriva, 5 gånger kanske. eftersom alla ba Ne det är deras ansvar att fixa ny flight till er inte vårt.
mord=)

sen ordnade det sig ju dock, jessica och jag fick (varsitt) flyg tillslut.
samt en natt i Dallas vilket var härligt på alla sätt.
Texans är väldigt gästvänliga.
åt steak och la oss tidigt i cirka 3 meter höga sängar av fluff.
kraftig njutning.

dag 3. vakna 05.30. utsövd.
rapport från sverige att kronprinsessan blivit moder, gratulationer.
gödd att ha kontakt med sverige också, bästa pv dessutom.
äta fläskigaste frukosten, åh vad vi mådde. varsitt berg med jordgubbar samt 700 kalorier till.
sedan lämnade jag jessica i hotelllobbyn och åkte med ett gäng andra individer till flygplatsen. smooth sailing hela vägen till Cancun.

satt mot en vägg och väntade på resten av sällskapet i två timmar. när alla var närvarande åkte vi buss till Playa del Carmen.
mexico är mycket grönt och frodigt. ganska så. det jag såg från bussfönstret. =)
hotellet har pool och bar MED BARSTOLAR I VATTNET vilket jag och christian är MYCKET exalterade över.
det är min nya kompis.
och vid den poolen sitter vi nu typ, i en hammock. jag, jessica och christian. mittemot sitter magnus.
vi är alla en stor familj redan.
skoja aldrig i livet ska hålla mig på replängds avstånd från samtliga känslomässiga attachments.

ikväll har vi gått o käkat på huvegatan (mycket amerikanska turister här jao), skrikskrattat, ätervänt till hotellet, tagit ett kvällsdopp i poolen, internetat, läst varandras bloggar, osv osv. jag såg en kackerlacka förut, utomhus,
gick in och låste dörren.

imorn är det utflykt till chichen itza om man vill men det får faske mig FARA O FLYGA vi vill återhämta oss på stranden istället.
fan blev ju snuvade på en playa-dag.
tolererar inte.

männen sitter emellertid i detta nu och diskuterar möjligheterna att photoshopa in oss framför nån pyramid, eftersom den här bloggen utlovat ljug om kulturella grejer.
kan bli.

Playa Del Carmen finally!

Medans Julia tar sig första doppet i poolen med Christian från Norrköping och student Magnus från Linköping till tonerna av Whitney Houston så sitter jag och snorar (drog på mig en djävulsk förkylning på planet till Dallas, har lock för öronen så hörsel är nog i klass med en 70 årings)  vid poolkanten i en hammock och laddar upp lite bildeer som ni kan smaska på.

Taggad julle på arlanda!

Dehär skrattade vi gott åt många gånger när vi var övertrötta

Denhär granne gröna mannen åkte med oss från London och försvann sedan hastigt I Dallas

Som sagt så missade vi ju planet till Cancun så American Airlines bjussa på asnice hotell med gratis käk. Så till middag festa vi till det med en Texas stek, och på morgonen glufsade vi oss en sjukt gudomlig frukostbuffé!

Palmer i Cancun

You're in Texas now! You will be feeded!

sitter just nu pa flygplatsen i Dallas och vantar pa att fa dra till Playa Del Carmen snart. Planet fran London var forsenat igar sa mexicoplanet drog utan oss, vilket ledde till att vi fick spendera natten i Dallas. Helt okej tyckte vi bada da vi bade fick keka en redig Texas steak, sova i varsin queenbed och ta en needed dusch.
Julia sitter for tillfallet pa planet pavag till Cancun med andra halvan av gruppen.

Har hant sa sjukt mkt men ar sa trott i skallen sa vene va ja ska skriva.
En liten update ar battre an ingen update.

peace out /jessy

Första inlägget för min del

Första stoppet på resan då, ligger nedbäddade i varsin säng på hotellet i sky city. Värmt upp med o träna på lite spanska fraser i sann jerryanda. So far har vi bara glömt en sprilans ny rakhyvel, solskyddsfaktor 20 samt en locktång. Men som vi precis sa de kunde vart betydligt värre, typ ett par shorts. Ja ja nu är vi iallafall snart påväg, ska träffa resesällskapet kl 05 imorn bitti skall bli oerhört spännande. Bjussar på en bild från när vi kalasa i oss varsitt orginalmål till kvällsmat. Tacohej för mig med vänliga hälsningar
ett stycke Schwenk

a brief moment of ångest

känslan är exakt denna: när man spänt fast sig i karusell man aldrig åkt tidigare. hjärtat har cp-panik eftersom man är livrädd egentligen, men man är ändå lugn för man har liksom inget val.
nu är jag faske mig fastspänd.

och jag älskar karuseller så det här lär bli asfettgrymtbästapadööööööööööör hur kommer det bli FATTA JESSICA vi åker IMORN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

kommer sakna i Sverige:

- knäckebröd
- mjölk direkt ur paketet
- keso
- godis
- sofia, david, hedda, adam, resten av pv, alla här hemma i husä, alla andra????!!?!
- min egna säng & mitt egna badrum
- svenska språket. skulle ej fått egen punkt om jag inte hört att det var dåligt med engelsktalande där borte
- aioli
- bregott
- big brother

saker jag kommer ogilla om vi skulle stöta på det:

- kackelackor och stora spindlar
- löss
- alla insekter
- gerillasoldater med blodiga knivar
- folk som vill sälja mina organ på svarta marknaden
- våldtäksmän & mördare (ständigt orosmoment oavsett geografisk plats)
- försäljare som luras
- ficktjuvar
- mayaindianer med domedagsprofetior
- medresenärer som tycker jag är töntig för jag har converse

jag VET inte varför det bara är jag och aldrig jessica som skriver..

I Wish Music Played During Epic Moments of My Life

det finns ett soundtrack till vår resa. Arriba heter den playlisten, skapad av mig och jessica.
full av sånger som vi tror, nån gång, kommer va den perfekta bakgrundsmusiken till de olika situationer vi kommer befinna oss i under vår tripp.
de intressantaste tror jag kommer vara de vi tänker kommer passa ihop med de här pärlorna:

one can only imagine.

kraftig generalisering

Jessica tände till på min idé att verkligen göra vår mellanlandning i Dallas till de mest amerikanska 90 minutrarna "EVER!!". spånade oss fram till denna plan:

går av planet redan ombytta i hockeytröjor och med varsin hink KFC under armen. inleder med tvåmål, och finns hockeymål (av nån anledning) inte att tillhandahålla får vi ställa upp temporära bestående av typ två vantar elle nåt. första målet vinner. efter det - sydstatskultur! varsitt halmstrå i mungipan, Jessica drar upp banjon och jag tar ton.
en countrydänga lr två.
efter det Mardi gras-parad genom hela flygplatsen för att sedan amerikansk fotboll-tackla oss tillbaka till utgångspunkt.
drar smidigt av hockeymundering tack vare kardborreband och är därunder klädda som beauty queens. en snabb pageon(+prisutdelning) innan det är dags för gudstjänst. på med lila gospelskruden, det blir troligen "Oh happy day" för den kan väl alla?

sedan kan det va dags att boarda.

mexico - panama

då var det dags!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

en ny blogg är född. juliaojessicasreseföräldrablogg.
skoja alla är välkomna hit. däremot är föräldrar och släktingar förbjudna på min vanliga blogg samt våra facebookar = ny blogg behövde skapas då vi inte kommer orka ringa hem varje dag.

vi kommer under vår resa färdas genom:
- Mexico!
- Belize!
- Guatemala!
- El Salvador?
- Honduras!
- Nicaragua!
- Costa Rica!
- Panama!

vi skall även mellanlanda någonstans i USA. jag som aldrig varit där är sjukt siked över detta. ska försöka hinna med så många typiskt amerikanska aktiviteter som möjligt på flygplatsen. lite baseball i nån gate osv.

saker vi lovar att denna blogg kommer att innehålla:
- fina bilder!
- ljug om att kulturella grejer och utflykter varit intressanta!
- inte för många detaljer som triggar föräldraångest!
- fantastiska berättelser!
- ett vårdat språk!
- videohälsningar!

vi åker om 2 veckor.
this has been a bloggintroduktion.
goodnight everybody

såhär ser vi ut!

Välkommen till min nya blogg!